Odbiór mieszkania od dewelopera

Kupując mieszkanie lub dom, trzeba dokonać jego odbioru. Wielu nowych właścicieli dopiero wkracza na rynek nieruchomości i nie za dobrze orientuje się w związanych z odbiorem lokalu procedurach. Jak to zrobić dobrze, by później nie mieć problemów? Na co zwrócić uwagę? Czy zrobić to samemu, czy może zlecić firmie zewnętrznej specjalizującej się w takich usługach? Sprawdź!


Czym jest odbiór lokalu?

Odbiór lokalu to najprościej rzecz ujmując sprawdzenie jego stanu faktycznego zanim właściciel go prawnie nabędzie. To również dokonanie oględzin stanu technicznego, co jest niezwykle istotne w procesie kupna mieszkania lub domu jednorodzinnego od firm deweloperskich.

Procedura ta odbywa się przed przepisaniem prawa własności z dewelopera na właściciela, zanim deweloper uzyska pozwolenie na użytkowanie i będzie mógł przepisać jego własność na kupującego. Dodatkowo ustanowiona jest konkretnymi przepisami. Co to oznacza? Odbiór lokalu musi się odbyć, nie ma możliwości pominięcia tego etapu w procesie kupna mieszkania czy domu od dewelopera. Poza tym nabywca nie może w nim nie uczestniczyć. Z odbioru lokalu sporządza się protokół, który jest podstawą do dalszych kroków prawnych. 


Na co zwrócić uwagę przy odbiorze lokalu?

Nabywca dokonujący odbioru lokalu powinien być do tego przygotowany. Sprawdzanie stanu technicznego należy odbyć z należytą starannością, gdyż wszelkiego rodzaju niezgodności czy uwagi należy zapisać w protokole odbioru i ustalić z deweloperem termin ich naprawy. Jeśli nabywca nie zauważy żadnych usterek i wszystko zaakceptuje, będzie to oznaczać, że deweloper zakończył budowę i może już wystąpić z wnioskiem o oddanie do użytku bezpiecznego i gotowego do zamieszkania lokalu. 

Gdy nabywca podpisze protokół, nie wnosząc żadnych uwag, akceptuje jego stan faktyczny i pozbawia się prawa do naprawy przez dewelopera później zauważonych usterek. Nie dotyczy to wad konstrukcyjnych. Te obejmuje pięcioletnia rękojmia.  

Dokonując odbioru lokalu, zwróć uwagę na jego zgodność z projektem i ewentualnymi ustaleniami z deweloperem. Zdarza się, że w trakcie budowy coś trzeba zmienić, chcemy wprowadzić jakieś poprawki, udogodnienia - pamiętaj o nich przy ocenie stanu technicznego swojego nowego nabytku. 

Patrz dokładnie na ściany, na podłogi, okna i drzwi. Wszelkie rysy, zadrapania dobrze oceń - późniejsza ich naprawa może pochłonąć środki potrzebne np. na wykończenie wnętrz. Pęknięcia czy poważniejsze uszkodzenia - od razu zgłaszaj. Możesz sprawdzić rozmieszczenie gniazdek czy wszelkich przyłączy, np. wodno-kanalizacyjnych i ocenić, czy są zgodne z wcześniejszymi ustaleniami. Nie bój się pytać i prosić o wyjaśnienia - nie musisz się na wszystkim znać.


Jak przygotować się do odbioru lokalu?

Przed przystąpieniem do odbioru lokalu warto się solidnie przygotować. To możesz zrobić:

•   przede wszystkim umów się z deweloperem na odbiór domu czy mieszkania w dzień, gdyż naturalne światło jest najpewniejsze;

•   zerknij do umowy, projektu, wcześniejszych zapisków, które ewentualnie sporządziłeś na podstawie wspólnych rozmów i ustaleń;

•   porozmawiaj z bliskimi, którzy mają doświadczenie w tego rodzaju procedurach, spytaj, na co powinieneś zwrócić uwagę - wszelkie ich doświadczenie mogą pomóc;

•   opanuj emocje - kupując dom lub mieszkanie angażujemy się emocjonalnie, co może zaburzać realny ogląd sytuacji;

•   możesz poradzić się fachowców, którzy budują domy - ich wskazówki bywają nieocenione.


Nie musisz robić tego sam 

Przede wszystkim pamiętaj - nie musisz robić tego sam. Concierge Gold to firma oferująca profesjonalną usługę odbioru lokalu. Doświadczeni pracownicy pomagają nie tylko w fachowej ocenie stanu technicznego mieszkania czy domu, ale także przeprowadzają przez czasem zawiły proces prawny. Podczas gdy dla nabywcy odbiór lokalu jest czymś nowym i nieznanym, dla specjalistów z Concierge Gold stanowi codzienność. Doświadczenie we współpracy z deweloperami oraz znajomość podstaw prawnych powoduje, że najlepiej wiedzą, na co zwrócić uwagę przy odbiorze lokalu. 

Concierge Gold to firma, która stawia na nowoczesność i jakość. Obsługuje nie tylko budynki mieszkalne, ale także te z przeznaczeniem na biura czy lokale gastronomiczne. 


Co zrobić w razie niezgodności?

Co zrobić, gdy zauważymy usterki, uszkodzenia czy niezgodności? Koniecznie trzeba zapisać je w protokole odbioru i indywidualnie z deweloperem ustalić termin ich naprawy. Firma deweloperska nie może nam tego odmówić, gdyż zobowiązana jest przepisami polskiego prawa. Weź pod uwagę, że może to przesunąć o pewien czas termin wprowadzenia się do swoich upragnionych czterech ścian, ale bądź konsekwentny i nie rezygnuj ze swojego prawa do odebrania lokalu bez usterek i wad. Zamieszkasz może i później niż oczekiwałeś, ale z poczuciem, że nic w domu nie zagraża bezpieczeństwu Twojemu i Twojej rodziny, a to jest najważniejsze.

Gdy do odbioru lokalu skorzystasz z Concierge Gold możesz spać spokojnie - wszelkie ustalenia z deweloperami są dla nas codziennością i przeprowadzimy Cię przez ten trudny proces bez obaw o Twoje wymarzone miejsce na ziemi.